Friday, October 24, 2008

gOod LuCk ! !

School Myspace Comments


..gud Luck 2 ol ma dear fwen 4 ur examination undertaking soOn..

have a great weekend

Days - Weekend Myspace Comments

Thursday, October 23, 2008

finaL exam timeTABLE

  • 29 okt - CTU
  • 3 nov - SMM
  • 5 nov - ECO
  • 10 nov - mandarin
  • 14 nov - IM
  • 16 nov - ChanneL

fuh bpak awl aku stat exam..xsmpt nk mnarek nfs lega dr kuliah n sgala mcm assignment n prOject2..stdy week pn 4 ri je..2 pon seb baek ade cuti deepavali..klu x mau2 je Uitm neh nk stat exam ari sabtu neh..kui3 simpg malikat 44 lorr..

neway, gud luck 2 all my fwenn..wish u all da best 4 ur exam undertaking soOn..

strive 4 ur success n do ur best..=D


hahah sume wt muke cam tertelan cicak je..kui3
sbnrnye d sbalik gmbar ade cte trsirat neh..haha..lps abez je last paper final last sem ktorg ber-3 trus mmbawa dri ke OLD TASTE..huhu xde keje agknye..pstu wt shoOting mende neh..kah3
neway, it such a sweet memOry i eva had..=D

.brite BEST gak neh.

lgkh knn btol buln2 raye ni..sane sini ad open house..ni yg plg latest neh..arini brsamaan ari FRIDAY, 24 october 2008 kdai mkn BERINGIN @ BAWAH POKOK @ KUBUR (ish3 byk btul korg bg name kt kdai ni kn)ade wt OPEN HOUSE@ JAMUAN HARI RAYA..

bak kate tuan kdai 2,ajk kwn2 dtg rmai2 memeriahkn majlis..arini je dpt mkn pree..nk mkn ape sebat je..laen hari sndri mau ingt la..hahaha.

so, ape lg?? moh le kte same2 p sane..save bajet lunch arini..YAHOOO!!!=P

AnnOuncEmeNt!!!

kpd sume student PM KAMEL TAUFIQ BIN ABD. GHANI..ade gud news neh..korang sume dijemput hadir ke "OPEN HOUSE" kt umah beliau..Rzeki jgn dtolak beb..

tema?? xsure lorr..pki bju raye kot..

alamat beliau lupe plak nk tny..hoho

xpe2, leh tny YAYA nnt..nxt tyme aku publish address beliau k..

sekian hrp mklum ye...

dtg jgn xdtg =D



"CADBURY CHOC SPREAD"
hasil major project MARCOM last sem..
huhuhu...

aku suke DONUT..nyum2


wahh... sdapnyew doNut neh..bile sbUt je Donut Jco tibe2 aku rse lapo..bile dgr je donUt jCo plak..rse cam nk telan je org yg ckp 2..hahaha smpi cmtu skali fanatiknyew..huhu

anyway..AKU RINDU NK MKN DONUT JCO..waaaa=(

MErenung masa depan...hoho



merenung masa depan..heheh

Pesanan utk kaum ADAM..

“Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang Ananah, yang Mananah, dan yang Hananah, dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah.”

Wanita Ananah:banyak mengeluh dan mengadu dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

Wanita Mananah:suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini sering menyatakan, “Aku membuat itu keranamu”.

Wanita Hananah: menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

Wanita Hadaqah: melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

Wanita Baraqah: ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya.

Wanita Syadaqah: banyak cakap tidak menentu lagi bising.

Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli

Rahsia tahi Lalat...

bibir atas kanan - banyak rezeki, pandai
bibir atas kiri - ramai kawan, baik hati
bibir bawah kanan - disegani orang, ramai yg suka
bibir bawah kiri - pandai bicara, tak mudah kalah
leher kanan - cerdas, jujur, berani menderita
leher kiri - cerdas dlm segala hal dan banyak pengetahuan
leher di tengah - tercapai cita-cita
biji mata kanan - suka serong dan pembohong
biji mata kiri - pembohong tetapi baik hati
hujung mata kanan - baik hati, sopan santun, cerdas
hujung mata kiri - baik budi, murah rezeki
betis kanan - suka berhibur, boros
betis kiri - rajin,tidak suka menganggur
lutut kanan - bersikap tidak peduli dan tak mahu berusaha
lutut kiri - kurang kuat berusaha
kepala sebelah kanan - terkabul cita-cita
kepala sebelah kiri - sering menemui kesusahan
kepala sebelah belakang - jujur, sabar dan tekun
kening kanan - cerdas dan cekap
kening kiri - cerdas, sopan santun
tengah kening - keras hati, berani segala hal
hujung mulut kanan - kecil rezeki, tak mudah kalah
hujung mulut kiri - suka berpoya-poya
ketiak kanan - dapat menyimpan rahsia
ketiak kiri - jujur, banyak yang cinta
pergelangan kaki kanan - suka berpergian (keluar rumah)
pergelangan kaki kiri - kehendak kuat
batang hidung - banyak dicintai orang dan dapat menjadi kaya
pada hidung - banyak rezeki
dagu bawah kanan - jujur dan baik hati
dagu bawah kiri - bijak sana dan berbudi luhur
tumit kanan - jujur dan banyak kawan
tumit kiri - baik budi
alis kanan suka - menolong, baik hati
alis kiri - ramai yang suka
pangkal peha kanan - kemahuan kuat
pangkal peha kiri - suka kerja apa pun
telapak kaki kanan - tak mudah mengeluh
jari kaki kanan - suka menolong
jari kaki kiri - berbudi, suka berbuat baik
bahu kanan - cermat dlm membuat keputusan, banyak tanggungan
bahu kiri - suka kerja keras, banyak tanggungjawab
lengan kanan - setia dan taat pada atasan
lengan kiri - menepati janji dan rajin
pipi kanan - ramai teman
tengah-tengah pipi kanan - ramai yg suka
tengah-tengah pipi kiri - ramai teman
ubun-ubun - kurang jujur
pusat - cerdas, tangkas, tekun
pusat bahagian kanan - sejahtera dalam hidup
pusat bahagian kiri - beroleh kemliaan
pinggang kanan - sayang pada pas! angan hidup
pinggang kiri - disayang pasangan hidup
dada kanan - dapat mengatasi masalah
dada kiri - berani, jujur dan sabar
telapak kaki kanan - tidak mudah mengeluh
telapak kaki kiri - baik budi pekertinya
siku tangan kanan - kuat ingin memiliki kekayaan
siku tangan kiri - baik hati, suka menolong
jari tangan kanan - serba beroleh keuntungan
jari tangan kiri - serba baik bekerja
jari telapak tangan kanan - banyak rezeki tapi boros
jari telapak tangan kiri - banyak rezeki dan cermat
perut bawah kanan - banyak rezeki, suka memberi maaf
perut bawah kiri - baik hati, tenang hidupnya
sudut mata kanan dalam - disayang suami atau isteri
sudut mata kiri dalam - tidak mudah dilupakan pasangan
sudut mata kanan luar - baik budi, ramai yg cinta
pelipis kiri - murah rezeki, dpt jadi kaya
pelipis kanan - serba berhasil dalam usaha
kelopak mata kanan atas - baik hati, ramah, berjaya
kelopak mata kiri atas ! - baik budi, ramai yg suka
kelopak mata kanan bawah - agak malas
kelopak mata kiri bawah - agak bodoh, kurang bijaksana


Jd pakat2lah tilik korg punye tahi lalat ye!!!!!

Amaran:: Jangan Percaya... Syirik nanti !!!

~santapaN maKanan eKsoTik~


~siakap steam~


~belangkas~


~tiram~

eNjOy..jLn2 tgk wAyang..CarI mKn..=)



masing2 kekenyangan..xlarat nk bangun daaa..huhu



konon stylo r pki shades mlm2 neh..haha
'"ihatlah dunia"



kOrang memang BEST!!! cayalah..=)


jgn brgurau d tmpat yg sempit yerr...=P

unTukmu sahaBat..

Ketika diri mencari sinar
Secebis cahaya menerangi laluan
Adakalanya langkahku tersasar
Tersungkur di lembah kegelapan

Bagaikan terdengar bisikan rindu
Mengalun kalimah menyapa keinsafan
Kehadiranmu menyentuh kalbu
Menyalakan obor pengharapan

Tikaku kealpaan kau bisikkan bicara keinsafan
Kau beri kekuatan tikaku diuji dengan dugaan
Saatku kehilangan keyakinan kau nyalakan harapan
Saatku meragukan keampunan tuhan
Kau katakan rahmatnya mengatasi segala...

Menitis airmataku keharuan
Kepada sebuah pertemuan
Kehadiranmu mendamaikan
Hati yang dahulu keresahan

Cinta yang semakin kesamaran
Kau gilap cahaya kebahagiaan
Tulus keikhlasan menjadi ikatan
Dengan restu kasihmu oh Tuhan

Titisan airmata menyubur cinta dan rindu pun berbunga
Mekar tidak pernah layu damainya hati yang dulu resah keliru
Cintaku takkan pudar diuji dugaan
Mengharum dalam harapan
Moga kan kesampaian kepada tuhan
Lantaran diri hamba kerdil dan hina

Syukur sungguh dihati ini
Dikurniakan teman sejati
Menunjuk jalan dekatinya
Tika diri dalam kebuntuan

Betapa aku menghargai
Kejujuran yang kau beri
Mengajarku mengenal erti
Cinta hakiki yang abadi

Tiada yang menjadi impian
Selain rahmat kasihmu tuhan
Yang terbias pada ketulusan sekeping hati
Seorang insan bernama teman..

~SUKA vs CHENTA~

Di depan orang yang kamu "cinta",
jantungmu akan berdebar-debar dengan cepat.

Di depan orang yang kamu "suka",
kamu akan selalu bahagia.

Di depan orang yang kamu "cinta",
musim dingin serasa musim semi.

Tetapi di depan orang yang kamu "suka"
musim dingin sama saja dengan musim dingin yang indah.

Jika kamu melihat ke dalam mata orang yang kamu "cinta",
maka kamu akan bertemu.

Tetapi jika kamu melihat ke dalam mata orang yang kamu "suka",
maka kamu akan tersenyum.

Di depan orang yang kamu "cinta",
kamu tidak akan dapat mengungkapkan apa yang ada di benakmu.

Tetapi di depan orang yang kamu "suka",
kamu dapat mengungkapkannya.

Di depan orang yang kamu "cinta",
kamu cenderung malu.

Tetapi di depan orang yang kamu "suka",
kamu bisa menunjukkan diri kamu yang sebenarnya.

Orang yang kamu "cinta",
biasanya akan muncul di benakmu setiap 2 minit.

Kamu tidak akan dapat menatap langsung ke mata orang yang kamu cintai.

Tetapi kamu akan selalu tersenyum jika menatap mata orang yang kamu suka.

Ketika orang yang kamu cintai sedang menangis,
kamu akan ikut menangis bersamanya.


Tetapi jika orang yang kamu sukai menangis,
kamu akan mengakhirinya dengan kelegaan.

Perasaan dari "cinta" dimulai dari tatapan mata.
Dan perasaan "suka" dimulai dari pendengaran telinga.
Jadi, jika kamu berhenti menyukai seseorang,
yang harus kamu lakukan adalah menutup telingamu.
Tetapi jika kamu mencuba untuk menutup matamu,
cinta akan berbalik menjadi titisan air mata dan akan selalu berbekas di hatimu selamanya... . "

tgOk btul2 ek..



cube tgk btol2 spe kt ats bumbung kete feen 2..haha

xnmpk jgk? jp aku zoom..ha..2 dia..huhu


ha..bru la nmpk clear...
da knal lom?
spe 2 ek?

~cOnVocatiOn diP~



yg ni plak pic aku time convo..bru convo dip jew..alhamdulillah finally dpt gak meraih segulung diploma..ceewahh..weeewiitt..heheh.

yg sdey 2 ade plak rmai yg comment aku sesat dlm utan time ni..sabo jela..huhu.

ade aku kesah??

hahaha=P

~NR t-shirt design~



ni la design NR t-shirt..ade sape2 yg brminat nk order..kasi tau kt apis..
die yg suh promote mende neh..huhu

renungan bersama..

LEO WOMAN

She will stand out of the crowd on the street. Leo woman normally tall or rather tall. You will hardly see a short thick woman. When she walks she walk like a queen, confident and does not look around, though as if there is no one around her. She will dress in her own style not according to fashion. She is confident of what she choose to wear. Do not buy cheap cloths where they sell in dozen for her as a gift, she will hate it. Also do not buy cloths that do not reflect her confident personality. She likes un! ique and strange cloths and
accessories. Being different is what she loves.

If you want to know her, take times and be patient because she is selective about people she mingles with. She's open minded, but yet she is not letting people get to close to her easily. She likes sweet words and compliments, but not too much. She smiles with anyone, but inside she thinks she is borne to be a leader. She likes to be in control because it is in her nature instinct. She is a graceful woman , and she has a magnetic charisma, so expect tough competition. She is a very proud person, so do not do anything to challenge her confident. She can be mad and act like a hurricane, and later can be like an innocent kitten, but do not fall for her O.K. She remembers everything and likes to cherish her sweet memory, so if you find her old photo albums with her ex-boyfriend or love letters that will make you puke, take it easy. She >is keepi! ng her sweet memory does not mean she still in love with the old fool, so you do not have to panic. She will have many guys run after her, so if you have advantage of a good background family, or a famous last name, a successful career then it's a plus. She hates to be poor and she thinks love will not pay bills.

She is a sport type and love sports. If you want to date her, prepare to spend big bugs, for your first dinner with her can not be a hot dog stand, but better be the best place in town. She is a generous person, so do not be surprise if she give you a gift more expensive than what you gave her. She likes extravaganza, no cheap gift, no cheap dinner please. Being poor or broke make her depress. If you do not have lots of money, be creative and make your own gift for her. It's unique quality and times spending making it for her is a big deal. You can think economical, but do not be cheap.

*wow! bleh caye ke ni? antu ke ape..=P

..sHiniNg..

sUrpRise!!!!


eh2..mcm knl je spe mamat dlm pic neh..korg knl x? hehehe
ni la "matrix card MAWI time dolu2..
skunk die da jd jutawan, xknla nk keje promoter lg kot..huhuhu
dis pic is special dedicate to all MAWI fans outside there..=P

p/s: kOnpom aen teruja tgk pic neh..sbb die fans Mawi..shhh jgn bgtau die..hehe

idEa kreatiF gak..

Kreatif toll cikgu nihh...kerusi pon boley dijadikan pembaris,..:P
patotlaa smangat jeww ank murid tuh stdy...hik3

suwitt idEa..heheh


Ni nk bg cadagan n idea yg bernas neh tuk korg yang salu ilang sandal kat masjid kew..kat mane2 laa..Gune mangga nih sudahh..Manggakan kat sandal korg tuh..x yah gado2..sure2 sandal anda selamat :)

Cuba jgn x cuba :) Samat Berjaya..

eid mubarak memory

adeh..sempat plak dok posing time ni raye kt ghumah org..ntah spe ntah..suke2 ati aku je amik view umah die..kpd tuan umah..mahap la yeh..=)

ha..yg sblh kiri 2 aku pnye cousin yg plg close la..almaklum la..ktorg neh sebaya..so mmg rpt la dr kecik smpi ke beso..die neh mmg besh..gile2 plak 2..mmg lyn la..hdup shida!!!=P


yg neh plak adik spupu ak..nme die hanis..die ni icon camera..pantang nmpk camera sume die sebat posing mcm2 gaye..emm awk snyum lgu 2 dik oiii..huhu


yg neh plak pnghuni setia tangga umah embah aku..kui3
ni la antara spupu n adik aku yg nyibOk yg sudi dtg memeriahkn mjlis..hehehe


ha..yg neh my family..tema raye thun actually kaler purple..but last mnute xsmpt siapkn bju so trpkse la mix n match..hentam saje la..huhuhu

KAMI da mOvie BESH!!!


so far movie die aku ley bg 4.5 * la. bez taw.. klaka ade, cdey ade, sume complete la. tmbah plak da casts hnsem2 n cun2 belake, mmg movie ni 'worth it' n mmuaskan ati. for me, watak abu da best la ngan lawak2 die, n not forget 2 mention, ali makes me stunning..uhuhuu, lynn pun same n die comey+natural sgt, also sofie n adii.. ape lg, korg yg blom tgk cpt2 la jengah ke cinema yg bdekatan ye! =) tp kt segamat neh mmg xdpt la...hahaha

..ma fav nandO's..


aen ni da lapo bangat..ayam lmbt smpi..2 yg die duk tibai sup dlu..smpi ternganga2..hahah.
wt pngetahuan sume..sup ni pn sgtlh sedap xtrkata..pndek kata ape saje kt nando's ni mmg best blaka la..mcm ktorg jgk..=P


yg ni plak side pic but nOt side dishes k..kui3..


ha..yg neh plak my fav beverage "sparkling apple"..perghh dgr name je da marvelous..lum lg rase die..bleh termimpi2 tau..hoho

huhu..ni la my favourite nando's..nmpk mnyelerakan kn..kn..kn..try la..cnfirm xnyesal wa ckp lu..heheh

heLp me gOd..

Ya Allah..
Seandainya telah Engkau takdirkan Dia bukan milikku
Bawalah dia jauh dari pandanganku..
Luputkanlah dia dari ingatanku
Dan peliharakanlah aku dari Kekecewaan..

Ya Allah Ya Tuhanku yang maha mengerti...
Berikanlah aku kekuatan menolak bayangannya
Ke dada langit
Hilang bersama senja yang merah
Agarku sentiasa tenang
Walaupun tanpa bersamanya...

Ya Allah..
Cukuplah Engkau sahaja
yang menjadi
Pemeliharaku di dunia dan akhirat
Menjuruskan aku ke arah Kemaksiatan dan kemungkaran
Maka kurniakan aku pasangan yang Beriman
Agar aku dan dia dapat Bersama-sama membina kesejahteraan Dan kebahagiaan
Hidup di jalan yang engkau redhai
Dan kurniakanlah kepadaku Keturunan yang soleh dan solehah..

eid mubarak

Photobucket

..tiPs x boSaN tiMe dLm LiF..

11 tips agar tidak bosan semasa di dalam lif:

1. Ketika anda hanya berdua dengan orang tak dikenali, cuit bahunya! Kemudian anda pura-pura melihat ke tempat lain..

2. Buat muka menyeringai kesakitan sambil pegang kepala anda dan menjerit "Diam, semuanya diam!".

3. Bawalah kamera dan ambillah gambar semua orang yang ada di dalam lif.

4. Pindahkan meja kerja anda ke dalam lif. Jika ada yang masuk, tanyakan apakah mereka sudah membuat temujanji?

5. Letakkan sebuah bungkusan di sudut lif, jika ada yang masuk, tanyakan apakah mereka mendengar bunyi tik...tik...tik...

6. Anda pura-pura jadi pramugari! Tunjukkan prosedur keselamatan penerbangan seperti di dalam kapalterbang.

7. Ketika pintu menutup, beri pengumuman kepada semua orang. "Bertenang, jangan panik, nanti pasti terbuka lagi!".

8. Bukalah beg tangan anda, sambil melihat ke dalam beg tangan, tanyalah "Udaranya cukup tidak disitu?"

9. Diam dan jangan bergerak sama sekali di sudut lif, menghadap dinding, jangan sesekali keluar.
10. Dengarkan suara di dinding lift dengan stetoskop.

11. Buatlah garis di lantai sekeliling anda menggunakan kapur, lalu beritahu "Ini adalah wilayah SAYA"

mEnjaGa haTi

Jika kamu memancing ikan..setelah ikan itu terlekat di mata kail..hendaklah kamu mengambil ikan itu..jangan sesekali kamu lepaskan ia ke dalam air begitu sahaja..kerana ia akan sakit oleh kerana bisa ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup..

begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang..setelah dia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya..jangan sesekali kamu meninggalkannya begitu sahaja..kerana dia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu..

Thursday, September 11, 2008

pEtAndA sBLuM MATI

Tanda 100 hari sebelum hari mati
Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja.
Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

Tanda 7 hari
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 Hari
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 Hari
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untukmenemui waktu Asar keesokan harinya.
Tanda Akhir
Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

p/s: Saling berpesan2lah sesama kita .

LoGhaT uTagHa..=)

kona = belok
katup = tutup
pi = pergi
mai = mari
geghek = basikal
kelih = nampak
belemoih = kotor
pomen = perbaiki
menyeghok =sarapan pagi
habaq = bagitau
ketegaq = keras kepala
punggai = baling
hingaq = bising
ligan = lari
cemuih = bosan
ghabat = panjat
hang = kamu

so far, ni je yg ak tau n smpt blajaq dr kwn2ku..
sesape org utara 2 leh la share ilmu lg..
weeee

moral of da story: Bahasa Jiwa Bangsa!!
keh3

mEnAnTi d BaRzAkH..

Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata,
Perjalanan Rohku,
Melengkapi Sebuah Kembara,
Singgah Di Rahim Bonda,
Sebelum Menjejak Ke Dunia,
Menanti Di Barzakh,
Sebelum Berangkat Ke Mahsyar,
Diperhitung Amalan,
Penentu Syurga Atau Sebaliknya,
Tanah Yang Basah Berwarna Merah,
Semerah Mawar Dan Jugak Rindu,
7 Langkah Pun Baru Berlalu,
Sesudah Talkin Penanda Syahdu,
Tenang Dan Damai Di Pusaraku,
Nisan Batu Menjadi Tugu,
Namun Tak Siapa Pun Tahu Resah Penantianku,
Terbangkitnya Aku Dari Sebuah Kematian,
Seakan Ku Dengari,
Tangis Mereka Yang Ku Tinggalkan,
Kehidupan Disini Bukan Suatu Khayalan
Tetapi Ia Sebenar Kejadian
Kembali Oh Kembali,
Kembalilah Ke dalam Diri,
Sendirian Sendiri,
Sendiri Bertemankan Sepi,
Hanya Kain Putih Yang Membaluti Tubuhku,
Terbujur Dan Kaku,
Jasad Terbujur Di dalam Keranda Kayu,
Ajal Yang Datang Dibuka Pintu ,
Tiada Siapa Yang Memberi Tahu,
Tiada Siapa Pun Dapat Hindari,
Tiada Siapa Yang Terkecuali,
Lemah Jemari Nafas Terhenti,
Tidak Tergambar Sakitnya Mati,
Cukup sekali Jasadku Untuk Mengulangi,
Jantung Berdenyut Kencang,
Menantikan Malaikat Datang,
Mengigil Ketakutan Gelap Pekat Dipandangan,
Selama Ini Diceritakan
Kini Aku Merasakan
Dialam Barzakh Jasad Dikebumikan
Ku Merintih, Aku Menangis,
Ku Meratap, Aku Mengharap,
Ku Meminta Dihidupkan Semula,
Agar Dapat Kembali Ke Dunia Nyata

WALL-E yg BeSh

Mengisahkan tentang wall-e sebuah robot pembersih smpah di muka bumi pada tahun brapa tah yang berusaha keras untuk membersihkan dan mengindahkan bumi yang semakin kotor..Dlm citer nih, kononnya semua penduduk bumi telah berpindah ke angkasa dan semua kehidupan di sana dikawal selia oleh robot..nak makan robot suapkan, nak g mana2 robot hantarkan dan pendek kata, semua kehidupan di sana bersama robot, menyebabkan manusia semakin malas dan semakin gemuks! iyeeww!! sekor2 debab mcm tong drum!..hahaha

Watak Eve, sebuah robot yang ditugaskan ke bumi untuk mencari tumbuhan akhirnya telah menemui cinta sejatinya ngan Wall-E..Choyy!! tapi eve tuh memang comey n smart gle baban!
Berjayakah penduduk bumi yang dah lama tak berpijak ke bumi kembali ke tanah tumpah darah masing2??

sama2 lah korang g tgk, kang aku story sume tak besh lak..hahaha
so far dari 5 bintang aku bg 4.7 bintang..best tuh..baik g tgk skang!!

~later

cHaNteQ

Wow Cantiknya! Jangan terpedaya ya ...

Sudah menjadi lumrah hidup, yang cantik sentiasa menjadi pilihan. Begitu juga sikap sesetengah insan yang inginkan teman hidup yang sempurna dan sedap mata memandang. Dalam konteks ini, lelaki selalu dilabel amat memilih soal mencari teman hidup dan sebolehbolehnya mahukan yang terbaik untuk diri mereka seperti memiliki gadis
yang mempunyai tarikan paras rupa dan bentuk fizikal yang menarik.

Itulah yang menjadi asas mengapa mereka lebih memberi perhatian. Ada orang berpendapat bahawa gadis yang cantik lebih beruntung kerana lelaki melayaninya dengan lebih baik, mesra dan lemah-lembut. Biasanya lelaki lebih mudah terpikat dan terpesona dengan kecantikan si gadis dahulu, kemudian barulah si lelaki tadi menyelidiki perangai si gadis. Ini menyebabkan ramai lelaki terperangkap, menyesal atau menderita, terutamanya apabila sudah ‘terikat’ dan tidak boleh berundur lagi sedangkan baru tahu bahawa si gadis itu teruk perilakunya atau mungkin sudah ternoda. Jadi awas sang lelaki! Jangan terperangkap dengan si ‘Bunga Dedap’ ini. Kelak, hidupmu yang merana.

Berikut adalah tip-tip sekiranya kamu ingin memilih si gadis jelita menjadi teman hidup kamu.

1.Elakkan daripada berkawan rapat dengannya
-kecantikan hati ini sebenarnya sukar untuk dinilai oleh lelaki. Selalunya yang dilihat semuanya 'baik, sopan dan elok apatah lagi pada masa itu kamu memang tergilakan kecantikannya, dia hanya nampak yang baik sahaja. Si gadis pula mungkin hanya berpura-pura jadi baik dan sopan untuk memikat kamu. Itulah sebabnya ada yang mengatakan 'Yang bercahaya tidak semestinya emas' dan 'Yang cantik tidak semestinya permata'. Jadi elakkan daripada berkawan dengannya untuk mengelakkan kamu dari terpesona dan terpedaya.

2. Lakukan risikan secara rahsia
Kecantikan hati biasanya boleh dinilai oleh pengamatan rahsia si teruna bersama keluarga si gadis. Risikan rahsia ini adalah untuk mengetahui bagaimanakah tingkah laku si gadis itu bila dia berada bersama keluarganya sendiri. Adakah si gadis dari jenis yang suka berjalan, bergaul bebas, atau suka membantu ibunya memasak, rajin berkemas dan taat dalam beribadat akan dapat ditentukan dengan leih jelas. Kamu juga boleh mengetahui perihal moral si dia dengan menyelidiki ke manakah si dia suka pergi di hujung minggu atau di masa lapangnya. Jika dia gemar pergi ke tempat yang kurang baik, besar kemungkinan dia mempunyai sifat-sifat yang kurang baik.

3. Tinggal bersama keluarga
Membesar sebagai remaja sekarang cukup mencabar, sesiapa sahaja boleh terdedah kepada pelbagai gejala yang kurang menyenangkan. Tambahan pula di luar rumah kini ada lebih banyak unsur negatif daripada yang positif. Malah, bagi sesetengah keluarga, gejala negatif juga turut berlaku dalam rumah sendiri. Remaja yang masih dalam peringkat belajar untuk hidup dan tercari-cari identiti diri ini mudah terpengaruh kepada unsur-unsur negatif yang boleh merosakkan mereka. Ini kerana unsur-unsur negatif biasanya memberikan keseronokan sementara yang berakhir sesalan. Sebab itulah, mereka yang tinggal bersama rakan lebih mudah terdedah dengan pelbagai gejala sosial berbanding dengan yang tinggal bersama keluarga. Ada ciri-ciri boleh mengurus rumah tangga. Kini, kebanyakan masa si gadis hanya lebih mengutamakan soal pembelajaran mereka dan kurang memberikan perhatian terhadap aspek lain yang biasanya dilakukant oleh gadis. Misalnya mengemas, memasak dan sebagainya. Sukar mencari gadis yang memiliki minat ke arah itu. Masing-masing kini hanya lebih mengejar karier dan cita-cita mereka tanpa mempedulikan hal yang lazimnya menjadi tugas mereka. Wanita yang sejati ialah wanita yang mampu mengurus perkara dalam pelbagai aspek. Itu yang membuatkan lelaki berbangga dengan gadis!
Hormati orang tuamu

Jika ditanya si jejaka, bagaimana gerangan gadis yang menjadi pilihan, tentu saja ada yang memberi pandangan bahawa gadis yang menghormati orang tua, khasnya ibu bapa kamu tentunya menjadi pilihan! Selidikilah apakah si dia seorang gadis yang tahu menghormati orang tuamu. Ini penting kerana dia bakal bersua, bertandang dan tinggal bersama ibu bapa kamu. Walau secantik mana sekalipun dia, jika tidak tahu menghormati ibu dan bapa mertuanya, dia akan menyebabkan kamu menjadi serba-salah dalam menangani kehidupan seharianmu bersama keluarga. Menjaga kehormatan diri.

Hal ini juga dapat diperhatikan di kalangan gadis-gadis yang tidak begitu berjaya dalam pelajaran. Lebih ramai yang suka bekerja makan gaji dari membantu ibu di rumah atas alasan meringankan beban keluarga. Bagi gadis yang mudah 'lupa', inilah masanya mereka mudah terjerumus kepada aktiviti yang merosakkan akhlak. Mereka akan keluar dengan lelaki tanpa segan silu, mula memakai pakaian yang ketat dan menjolok mata serta belajar berbagai cara dari rakan sebaya untuk memikat lelaki. Ibu bapa yang tidak mengawasi gerak-geri anak gadisnya mungkin akan menyebabkan gadis itu menjadi gadis murahan. Apa ada pada kecantikan sekiranya title ‘gadis murahan’ disandang!